Nyilvános beszéd. Kinek álom, kinek rémálom.
A szövegírónak jellemzően az előbbi, a szereplőknek sokszor inkább az utóbbi.
A színpadra lépve a szónok elválik közönsége tagjaitól, és hirtelen egymás ellenpólusaivá válnak. Mesterkélt helyzet, szokatlan szituáció. Erős fények, várakozó tekintetek, értő és kritikus fülek, erőltetett mosolyok, félkész gondolatok, elharapott mondatok… Ismerős?
Lehet másképp.
Jól megtartani egy jó beszédet nem könnyű, de megfelelő háttérmunkával lehetséges. Elengedhetetlen, hogy egy nyilvános szereplés mögött munka, felkészülés legyen.
Jól megírni egy beszédet, az sem csupán ujjgyakorlat, nekünk, szövegíróknak mégis örömteli kihívás. Szeretjük, mert a beszédnek mindig tétje van, ezért egy ilyen szöveg szükségszerűen műremek. Nagy gonddal és odafigyeléssel készítjük, hiszen legfontosabb tényezője az ember, az a személy, aki számára írunk, aki a mondatainkat sajátjaként fogja megüzenni az őt hallgató közönségnek. Kivenni a kezéből a tollat, majd felöltöztetni őt kész gondolatokkal, óriási felelősség. Ezt vállaljuk át mi, beszédírók. Az eredmény, a hatás pedig kis túlzással azonnal mérhető.
A tét sokféle lehet: hatni, odahatni, elgondolkodtatni, érzelmeket kikényszeríteni, cselekvésre ösztönözni, meggyőzni vagy csupán megnevettetni, esetleg megríkatni a hallgatóságot. Néha már a beszéd közben eldől a sorsunk, máskor csak a taps vagy az utózöngék mutatják meg, sikerült-e, amit elterveztünk.
Ha jól csináltuk, érvényesül a kívánt hatás. Ha tévedtünk, az akár végzetes is lehet. Nem hibázhatunk, ezért a beszédírás a legérzékenyebb szövegírói feladat, melynek kulcsmomentuma maga a beszélő ember.
Minden szereplő számára másként kell írni – figyelembe véve a múltját, azt az utat, amelyet bejárt; az irányt, amerre épp tart, a jövőképét és az adott közegben betöltött jelenbéli szerepét. A személyiségét. Az erősségeit. A félelmeit. A kapaszkodókat, a hitét. És persze mindenekelőtt azt a célt, amiért akkor és ott színpadra áll, és beszélni kezd másokhoz.
Ebből a sok összetevőből gyúrunk egy olyan szöveget, amelyet az aktuális szónok hitelesen tud közvetíteni hallgatósága felé. Ha jól végezzük a munkánkat, az előadó önazonos marad a színpadon, és szándéka szerint hat a közönségére. A beszéd közben szorongás helyett jól érzi magát, pont úgy, mintha a saját gondolatait öntené szavakba.
A beszédírás tehát egy rendkívüli sokrétű feladat, mi legalábbis így tekintünk rá. Valószínűleg ezért vagyunk a műfaj kiemelkedő alkotói. Nem kínálunk sablonmegoldásokat. Minden szöveget szereplőtől és alkalomtól függően egyedi feltételekkel készítünk.
A szövegírást konzultáció és részletes egyeztetés előzi meg.
A diszkréció alapvetés.
Ajánlatért keress(en) minket az alábbi elérhetőségek bármelyikén:
Benkő Eszter +36202620920;
benko.eszter@lingvi.hu
A Kapcsolat menüpont itt érhető el!